O calatorie in timp cu RATC

Spread the love

Cand speram si eu ca RATC (regia noastra de transport local) nu mai are cum sa bata pasul pe loc, cu atat mai putin sa mai dea si inapoi, tocmai ce mi s-a dovedit contrariul.

Am mai scris despre asta, faceam naveta Mangalia Constanta initial, sunt navetista de cand m-am mutat in Constanta si mie chiar imi place sa folosesc transportul in comun. Si nu doar in vacanta pe la altii, ci in general. Trecem peste comasarea a 2 linii de autobuz lucru care ma face sa merg pe jos un kilometru dimineata si alt kilometru seara. Pe langa cei 4 kilometri de la Free Tour Constanta ce mai conteaza? 🙂 Uneori cand ploua cu bulbuci conteaza!

Asa ca o sa mai centralizez inca o data aici toate reprosurile mele la adresa lor:

1.Abonamentul

1.1. Pretul abonamentului

Pe scurt:

  • bilet 3 lei ; abonament pe o linie = 50 lei
  • crescut bilet la 3.50 lei; crescut abonament pe o linie  = 55 lei
  • revenit la bilet 3 lei; abonament ramas 55 lei

Frumos, nu?

Trimis mail catre ei, mai multe de fapt ridicand cam fiecare problema pe care o voi detalia mai jos. Fata de alte institutii care functioneaza doar pe fax, la ei a ajuns tehnologia comunicarii pe mail. Au dat nr de inregistrare si au revenit cu raspuns in termenul legal de 30 de zile. Uneori chiar si in 10 zile. Dar raspunsul a fost un flit foarte finut: “deciziile sunt luate prin hotarare de consiliu local”. Ma indoiesc ca domnii consilieri iau aceste decizii fara sa fi primit o recomandare de la conducerea regiei.

Apropo – cati consilieri locali chiar folosesc transportul public? Asta asa, ca sa  voteze totusi in cunostinta de cauza.

1.2. Forma abonamentului

Avem un plastic pe care am platit atunci cand l-am facut cam 5 lei, si are aprox 10 ani acest plastic, chiar nu stiu cat mai este acum. Are si un buzunar unde pana recent se baga talonul micut pe care se trecea linia de abonament si perioada.

Credeam ca ala e capat de linie in materie de abonament de hartie. Dar mi-au deovedit ca rezistenta la tehnologie este puternica in ceea ce-i priveste. Fiindca acum am primit un carton nou. Mai mare si frumos. Si compostat atat de frumos in 3 locasuri incat ma duce cu gandul la biletele de tren de acum niste ani.

Serios? in 2016? Ne intoarcem la “inainte era mai bine”?

abonament-autobuz1

abonament vechi de niste zeci de ani

abonament RATC 2016

abonament actual RAT Constanta si dupa cum au printat e clar ca vor sa le folosesca inclusiv in 2017

2.Plata prin SMS

Pe scurt: trimiti SMS la 7424 cu L de la linie si numarul liniei si primesti confirmarea cu ora, valabilitate si cod de plata. Daaaar…..costul este de 0.4 € + TVA. Ceea ce inseamna ca pe mine nu mai mai costa 1.5 lei o calatorie ci 2.16 lei.

ratc smsCitez dintr-un articol mai vechi de-al meu pe acelasi subiect: “Eu vreau sa platesc 1.5  lei, nu sa le amortizez lor costul aplicatiei in 6 luni. In foarte multe orase calatoriile se pot cumpara de la sofer. In mod legal, ca asa se pot “cumpara” si la noi la sofer cu 1 leu dar eu nu vreau sa fac asta.

Si nu ar trebui sa fie mai ieftin de fapt? Sau cel putin sa ramana la fel? Fiindca vorbim de o plata printr-o aplicatie, ceea ce inseamna ca s-a implementat o data si bine, nu mai implica bilete printate, nu mai implica compostor, nu mai e de platit salariul unui om la program zilnic ca sa iti vanda bilete si nici plata unui spatiu cu utilitati aferente.”
3. Harta liniilor si a statiilor
Suntem un oras universitar, avem studenti care vin din alte orase aici si care sunt complet debusolati in prima faza, avem oameni care vin aici din alte judete cu treaba, sau chiar si oameni din judet. Toti acestia nu cunosc traseul autobuzelor locale, nu cunosc statiile si nu exista nici o harta care sa ii ajute. Exista uneori lipita undeva in autobuz in spatele cabinei soferului, dar e greu vizibila. Acele cateva puncte de vanzare bilete ar putea furniza si harta, care la un moment dat exista sub forma de pdf pe site la ei.
transport public constanta
4.Harta pentru Mamaia Estival
Asta chiar e o linie de autobuz facuta pentru turisti in special. Adica fix pentru niste oameni care vin poate pentru prima data in oras si habar nu au unde sunt si unde vor ajunge si mai ales ce statii au in traseu si ce ar putea vizita pe traseu.
Ca partea aia cu hop in/hop off…o gluma buna. Desi oficial la inceputul anului trecut anuntau biletele cu valabilitate 3 ore (sa zicem ca era un inceput) oficial ele nu existau la sofer sau la tanti care le vindea.
Update: in urma plimbarii mele zilele trecute: RATC anunta prin comunicat oficial ca programul etajatelor este de la ora 9, iar soferii imi spun ca ei pleaca de la ora 8. DE asemenea, comunicatul spune ca sunt pe 2 trasee : linia 40 si linia 100, fara sa mai mentioneze ca pe lina 40 sunt doar 2 masini pe zi, deci foarte rare. Asta veti afla voi singuri.
ratc5. Tot la glume bune
Fiindca puricam site-ul lor am gasit aceasta mica nota si sincer am pufnit. Mai putin a ras, mai mult “ha, in 12 ani de cand ma plimb pe aici si nu am vazut picior de rampa sau de sofer ajutand vreun carucior”. Dar am mai vazut soferi dand jos tigani, tineri galagiosi, homelesi urat mirositori, persoane cu chef de scandal. Nu-i usor sa fii sofer, asta clar.
rampa ratcUpdate din comentarii:
Sa adaugam lipsa caldurii pe timpul iernii,duhoare si jeg,se spala cu apa lasata peste noapte.Am vazut asta cand mergeam pana la cap de linie.Suplimentarea masinilor dimineata si seara cand lumea pleaca/ iese de la servici,elevii vin/ pleaca la scoala si masinile sunt arhipline.Mori in perioadele astea pe timpul verii,daca mai nimeresti si langa un sconcs cum am avut norocul in seara asta
Corect. Prin sms te costă mai scump, se pp că cine are telefon e plin de bani și poate fi taxat suplimentar :)))) Tinand cont că locurile de unde poți cumpăra bilet sunt rare ( de ex la capul de linie 102 Faleză Nord nu există nici casă de bilete nici chioșc) cred că politica este: ori te sui fără bilet și te prindem pac amendă, ori plătești mai mult pron sms, ori mergi juma de cartier pe jos până la primul chioșc. Cam așa se încurajează mersul ecologic cu autobuzul. De fapt se încurajează mersul cu maxitaxi. Cu bilete la șofer. Care nu există. Dai 1 leu la șofer și nu primești nici mulțumesc. Ba unii iti zic că nu au bilete. Foarte bine. Nu ți se dă bilet, nu plătești. Am mers gratis așa de multe ori. M-am uitat atent. Toți care dădeau leul nu primeau bilet. Și nimeni nu cerea. Omul sfințește locul. Și ne plangem toată ziua de conducători. Noi suntem de vină.

Un comentariu - “O calatorie in timp cu RATC

  1. gheo

    Stimata Doamna, sa stiti ca nu sunt un nostalgic, dar era maii bine inainte in transportul in comun! Eu sunt din Bucuresti si pina acum am venit de vreo patruzeci de ori la mare(adica 40 de ani!), nu mai pun si alte evenimente(rudele mele apropiate sunt in Constanta). Pe vremuri era, tramvai, era trooleibuz si auttobuz! O diversitate! Pe timpul verii erau mai multe linii de troleibuz si autobuz care mergeau de la gara in Mamaia si tin minte ca toate erau aglomerate! Probabil nu le-ati “prins”, in schimb ati beneficiat de “binefacerile” administratiei Mazare! E drept ca acum lumea vvine la mare cu masina si nu se mai foloseste, de catre turisti, RATC-ul! Totusi Constanta estte un oras mare dar care nu mai are parte de transport in comun perrformant si facil! Cauzele sunt multiple si valabile pentru toate orasele din Romania! CORUPTIA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.