Universitatea Ovidius se implică în proiectul internațional Tourism 4.0
Tourism 4.0 for Black Sea (T4BS) este un proiect dedicat dezvoltării turismului în mod sustenabil, destinat arealului Mării Negre. Este o inițiativă care pune locuitorii locali și calitatea vieții lor în centrul ecosistemului turistic în locul turiștilor.
TIM (TOURISM IMPACT MODEL) este un instrument care folosește date reale pentru a crea o imagine obiectivă, prin evaluare și planificare, a impactului turismului într-un ecosistem local și asupra diferitelor aspecte sociale, încurajând colaborarea între diferiți actori pentru modelarea și optimizarea turismului.
Are ca obiectiv măsurarea, analiza și predicțiile fluxurilor turistice, combinând mai multe date sursă (de la operatorii de rețele de telefonie mobilă, controalele la frontier, statistici, plăți de taxe turistice și social media). Este un algoritm AI (Artificial Intelligence) complex, cu o interfață grafică ușor de înțeles.
O interfață de utilizator simplă va afișa fluxurile de trafic: încărcări excesive de trafic, abateri sezoniere, intrări / ieșiri către destinație, mișcare în destinație etc. și va putea să afișeze analize în intervalul de timp selectat (an, lună, săptămână, zi), prognoze bazate pe date istorice, ponderate de parametri speciali (weekend, vreme, sărbători, în alte țări etc.).
Portal generator de date
În cadrul acestui proiect au fost centralizate date de la instituții publice locale, direcții de statistică etc. Este vorba despre informații referitoare la protecția mediului, trafic rutier, consum electricitate, consum apă, generare de deșeuri, rețele de telefonie mobilă, actori principali în turism.
Cu ajutorul tehnologiilor emergente, platforma va permite schimb de date între părțile interesate (furnizori de turiști, agenți de turism, furnizori de tehnologie, comunități locale, Guvern, turiști).
Pe baza acestor analize și prognoze, destinațiile turistice și furnizorii de servicii se pot pregăti în mod adecvat pentru perioade de creștere a numărului de vizite, redirecționare fluxuri turistice către zonele mai puțin aglomerate și asigură astfel un impact pozitiv mai mare al turismului și un echilibru in dezvoltarea durabilă.
PAȘI urmați de fiecare participant (inclusiv Universitatea Ovidius Constanța)
- Definirea micro regiunii;
- Definirea sursei;
- Aplicarea unor chestionare și centralizarea lor (chestionarul are 300 de indicatori, 67 de întrebări);
- Validarea rezultatelor și centralizarea unor recomandări oferite de experți (opțional).
Proiect pilot la Constanța și Tulcea
Proiectul pilot din România s-a făcut la Sfântu Gheorghe (Tulcea) și Constanța. Alegerea unei localități rurale și a uneia urbane, de importanță economică crescută, ambele cu activitate turistică de impact, contribuie la creșterea gradului de autenticitate a analizei.
La momentul de față, centralizarea rezultatelor din Sfântu Gheorghe este aproape de final, iar cel dedicat orașului Constanța va fi disponibil autorităților interesate spre finalul proiectulul (în octombrie 2021).
Despre Tourism 4.0
Primul pilot Tourism 4.0 a fost implementat de Slovenia în stațiunea Bled și a folosit Big Data Analisys ca tehnică de analiză. Slovenia a furnizat partea tehnologică având deja calculatoarele care folosesc High performance data analytics (HPDA). În Ucraina aceste chestionare s-au aplicat pentru Odessa si Valcovo.
Principalii parteneri ai proiectului sunt Tourism Institute, Georgia; Marketing Development, Romania; NGO Agricola, Ukraine; Ovidius University of Constanta, Romania; HCL, Greece.
DISCLAIMER: Acesta este un proiect academic (parte din practica la msteratul pe care îl studiez în prezent), nu are nicio afiliere, nu este făcut în beneficiul niciunei organizații care ar putea beneficia de pe urma lui și a fost făcut prin consultarea cadrelor universitare implicate local.